Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.08.2022 11:32 - Надхвърлящ довод за съществуването на Бога
Автор: bgsokrovishteto Категория: Други   
Прочетен: 1721 Коментари: 0 Гласове:
3

Последна промяна: 05.08.2022 11:35

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

Надхвърлящ довод за съществуването на Бога (Джей Дайър)

 

Надхвърлящият или трансцендентен философски довод за съществуването на Бога последните години придобива особена известност на запад. Негов главен разпространител е американският философ Джей Дайър, който първоначално е протестант, след което се обръща в католичеството и след още дълги богословски проучвания приема православието. Благодарение на неговата защита на вярата чрез философията, хиляди души на запад се обръщат в православното християнство.

Трансцендентен произлиза от лат. transcendens, -entis „излизащ извън нещо, надхвърлящ“, т.е. надхвърлящ емпиричния опит. Този довод използва следния строеж на аргументация:

X е необходимото условие за Y.
Ако
Y e вярно, то и Х е вярно.

В случая Х обозначава Бог, а Y – надхвърлящите предпоставки или категории, на които доводът се позовава.

Не е съставен пълен списък на тези предпоставки, тъй като те са твърде много, но можем да приведем някои примери за такива:

        -  Времето и пространството – това са трансцендентни или надхвърлящи категории, които не могат да бъдат удостоверени по емпиричен път, но са необходими, за да е възможно знанието;

        -  Аз-ът – не може да се докаже по емпиричен път, но се предполага при всички действия на общуване, познание;

        -  Значение на думите  – не може да бъде емпирично доказано, че човек предава правилното значение или смисъл на нечий друг мозък, това само се предполага. Но ако не го предположим, изпадаме в противоречие, тъй като бихме казали, че думите не могат да предават значение, използвайки думите, за да предадем значение. Следователно думите имат значение и то е нематериално;

        -  Миналото – Миналото е надхвърляща категория, за която не можем емпирично да докажем, че съществува или е съществувала. Тя обаче е необходима предпоставка за начина, по който приемаме, преживяваме и дейвстваме във времето и пространството.

        -  Универсални категории – законите на логиката, непроменящи се понятия, числа и т.н. Няма емпирично потвърждение за тях, но знаем, че съществуват;

        -  Нравственост (етика), познание за добро и зло – отново се предполага;

Всичко това са примери за надхвърлящи предпоставки за възможността за притежаване на познание въобще. Те са недоказуеми по чисто емпиричен път, но по необходимост се предполагат при емпиричните изследвания. Това означава ли, че не можем да имаме познание за тях или да ги докажем? Не. Тук идва и мястото на надхвърлящия довод за съществуването на Бога. Той застъпва възгледа, че отричането на която и да е било от тези предпоставки води до абсурдизъм, който не може епистемологически да обоснове предпоставките за познанието въобще. Още повече – този абсурдизъм няма как да е възможно становище, тъй като предполага познанието с целта да го отхвърли и по този начин се самоопровергава.

Надхвърлящият довод задава въпроса: „каква е връзката между изброените трансцендентни или надхвърлящи предпоставки?“ Така например нашият опит или преживявания във времето и пространството предполагат Аз-а, който да има тези пространствено-времеви преживявания или опит. Или когато говорим или пишем думи, които имат значение, за да ги предадем някому другиму, това вече предполага, че другият има самосъзнание, че тези думи навлизат в пространствено-времеви съотношения, за да предадат значението си, ставайки посредници за предаване на смисъл от една личност на друга. Така също и Аз-ът е частично свързан с миналото, тъй като Аз-ът не е някаква абстрактна представа, която не преминава през никакви преживявания. Последното не би било възможно. Напротив, всяка една личност е частично изградена от преживяванията си от миналото. Също и при говоренето или общуването с други хора, се предполагат всеобщите закони на логиката.

Всички тези невеществени категории не работят отделно една от друга, а заедно. Всички те работят заедно в Божия ум, който се явява единственото задоволително обяснение за тяхното съществуване и взаимно действие, т.е. крайната и решителна предпоставка за всички надхвърлящи предпоставки е именно Бог.




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bgsokrovishteto
Категория: Други
Прочетен: 11419
Постинги: 2
Коментари: 1
Гласове: 107
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031