Тезата, че Синодът на БПЦ отказал общо богослужение/молитва заради агентурното си минало, беше повтаряна в различен ключ според натюрела на повтарящите - овладяно и тежко, страстно и пейоративно, във вид на кратки статуси и пространни статии. Независимо от формата и количеството слюнка обаче, въпросната теза, за голямо ваше съжаление, не е състоятелна. Знам, трудно е да се повярва, че за нещо, което ви дразни в най-дълбоката ви същност, може да има и други причини освен Държавна сигурност, но все пак опитайте да вникнете:
1. Вътре в самата Православна църква (да, освен ягодовите полета на Фейсбук-премъдростта, съществуват и други пространства) темата за икуменизма (движението за обединение на църквите и свързаната с това тема за общите молитви) се обсъжда отдавна - много по-отдавна от периода на прехода, залеза на комунизма и възхода на антикомунизма. Обсъжда се както от много умни, така и от не толкова умни хора; обсъжда се с аргументи, които нямат нищо общо с политическото ляво и дясно и които няма как да бъдат разбрани, ако човек не положи усилия да вникне в основите на православното, католическото и протестантското разбиране за църква. Тези основи са положени много преди на света да възникне комунизъм. И са все още валидни, нищо че “вече сме 21-ви век”, както с изненада научих от много ваши публикации.
2. Причинно-следствената връзка “Държавна сигурност” - антиикуменизъм (твърдоглаво нежелание да се молим с папа - бел. прев.) е проблемна и заради малко известния ви исторически факт, че точно Държавна сигурност по времето на комунизма изпращаше нашите църковници на междухристиянски срещи по света, принуждаваше ги да се молят заедно с католици и протестанти и въобще, ако в нашата църква е останало някакво желание за общо служение с неправославни, заслугата на това би трябвало да бъде призната именно на Държавна сигурност. Прочетете разсекретените архиви, както и книгите, които излязоха по този въпрос и ще разберете, че ако наистина ДС е дърпала (и дърпа и сега) конците на бившите си агенти в Синода, въпросните агенти би трябвало да са на първа линия до папата. Просто такива са историческите реалности. Ако търсим някакви връзки, можем да кажем, че антиикуменизмът на Синода по-скоро е остра остатъчна реакция срещу натрапения от ДС икуменизъм от миналото. How about that?
3. Проверете си все пак съотношението “агенти - неагенти” в сегашния състав на Синода, отчетете изминалите години, пребройте синодалните старци, които починаха в този период и бяха заместени от ново поколение владици, които по времето на ДС са били невръстни дечица. Бъдете обективни, не е невъзможно, тази информация е verifiable (проверяема).
4. В една от “концептуалните” статии по темата (на DW, кой друг) беше поставен “въпрос за милион долара” - “защо в Румъния може (да се молят с папата), а у нас не може”? Не че статията отговаря на въпроса за милион долара, но в някакъв смисъл е важна, защото, без да иска, илюстрира, че ДС (или Секуритате) не е достатъчна причина, която да обясни антиикуменизма на едните и икуменизма на другите. И румънският Синод беше подчинен на тогавашните служби. И тяхната църква имаше и има силни връзки с Руската.
5. Нежеланието за общи молитви е широко застъпено в някои православни църкви, които никога не са познали комунизъм, Путин и ДС. Както и желанието, впрочем. Просто няма връзка между едното и другото - отново.
6. Агентурното минало на някои от нашите владици е безспорно, във висша степен проблемно, все още неосветено достатъчно - най-вече заради тяхното упорито мълчание (на тези, които са още живи). Но не се оставяйте на стихийното желание да го използвате като всеобщо обяснение на всичко, което се случва в БПЦ.
Емоционалният изблик “ах, долни ченгета” след всяка невписваща се в идеалите ви простъпка на нашите владици ми напомня за човек, който, като се ядоса на кучето си, го ритва и му подвиква “пе*ераст!” - това говори много за раздразнителния темперамент на човека, за възпитанието му и за отношението му към хомосексуалните, но не ни казва почти нищо за навиците и характера на кучето.
Автор: Пламен Сивов, Фейсбук
По-разумните миряни, след кратък разговор с мен - атеиста, оценят, че познанията ми за православната вяра далеч надхвърлят техните, но веднага изтъкват довода, че затова е виновен комунизмът. Явно, 30 годишната липса на комунизъм, не е достатъчно дълаг период, православните християни у нас да се запознаят с вярата, която иначе усърдно твърдят, че изповядват.
Поздрави!
:)